Markkinointi-ihminen

Miten sinä pärjäät omassa roolissasi markkinoinnissa? Ihan näin meidän kahden kesken vaan kyselen. Kaipaatko sparrailua ja palloseinää tai ehkä ulkopuolisen apua sen miettimiseen, miten mennä eteenpäin?


Törmäilen työssäni tarkoituksellisesti ihmisiin. Törmäyskohdissa he usein paljastavat miettivänsä yhtä sun toista asiaa työstään, joka ei varsinaisesti liity millään tavalla sisältöihin, optimointiin, toimiston seinien tapetointiin tai mediastrategioihin.


He kysyvät minulta muunmuassa että uskonko heihin ja heidän osaamiseensa. Ja että miten minä näen heidän organisaationsa ihmissolmut. Sitten yritän parhaani mukaan auttaa avaamaan niitä.

Tietysti olen myös se joka uskoo, kunhan näytät mitä osaat.

Joskus heillä on tarve hahmottaa oma roolinsa ja ehkä muuttaa sitä. Nämä muut markkinointi-ihmiset ovat nimittäin valtavan usein työteliästä ja kunnianhimoista sakkia, jotka haluaisivat eteenpäin. Ehkä sinäkin olet sellainen?

Mutta jostain syystä heitä ei välttämättä talon sisällä kuunnella. Näen myös paljon sellaisia tapauksia joissa markkinointi ajattelee asiakasta ja muut puolustautuvat ”näin on aina tehdyn” taakse, eivätkä osaa muuttua. Tai markkinoinnin rooli on muille epäselvä, eikä oikein tiedetä mitä siltä voi odottaa.


Kuiskaamista – markkinoinnin roolin muutos agendalla


Toimin siis organisaatiokuiskaajana. Käyn kutittelemassa myyntijohtajan ajatuksia markkinoinnista tai houkuttelemassa asiantuntijoita mukaan kirjoitustyöhön. Vedän työpajoja, joissa solmitaan yhteistyösopimuksia.


Joskus joudun aika kauankin vääntämään kättä vaikkapa myyjien kanssa siitä, mitä heidän pitää tehdä markkinoinnin avuksi. Sillä ethän sinäkään voi toimia, jos et tiedä mitä markkina kysyy tai mitä asiakkaat ajattelevat. Myyjät täytyy motivoida yhteistyöhön, jossa markkinointi ei ole vain ad hoc toimenpiteiden toivomusten tynnyri, vaan tuloksellinen kumppani.


Joskus toimitusjohtaja, joka haluaa markkinointi-ihmisen menevän eteenpäin, ottaa minuun yhteyttä ja pyytää apua. Se on melko poikkeuksellista, sillä amerikkalaistutkimuksen mukaan vain kaksi kymmenestä toimitusjohtajasta luottaa markkinoinnin osaamiseen.*


Kiusallisen usein toimitusjohtaja ja markkinointipäällikkö haluavat markkinoinnilta samoja asioita, mutta eivät vaan saa koskaan ajatuksiaan kohtaamaan kun siitä keskustellaan. Tiedän muutaman syyn miksi näin on – olisi kiinnostavaa kuulla omasi.


Surukseni kohtaan myös tosi paljon tosi väsyneitä pään hakkaajia. Seinät vaan ovat niin paksuja. Uskon kyllä, että ne heiluvat jos tehdään yhdessä järkeviä asioita. Sillä vaikka meillä olisi ihmisinä kuinka paljon tahtoa ja hyviä ajatuksia tahansa, meitä mitataan kuitenkin teoista ja vaikutuksista. Pitää saattaa loppuun enemmän ja aloittaa vähemmän. Aina sekään ei auta. Silloin täytyy tehdä toisenlaisia uravalintoja.


Kaipaatko roolin muutosta tai asemaasi kohennusta?

Saatan voida auttaa sinua parhaiten kun opettelemme yhdessä puhumaan numeroilla ja vaatimaan sisäisiä sidosryhmiäsi tekemään osansa. Saatan auttaa sinua isoihinkin muutoksiin urallasi. Menetelmäni on työystävyys. Se on sitä, että kuuntelen juttusi, kannustan vahvuuksissasi, kestän myös huttusi ja sanon suoraan jos olet hölmöillyt. Ja teemme yhdessä, emme vain lätise.


Puhutaan ainakin näistä neljästä asiasta:

  1. mitkä ovat markkinoinnin ja myynnin kriittisimmät hankkeet juuri nyt?

  2. miten niiden ympärillä tarvittava yhteistyö toimii?

  3. miten markkinointiarki sujuu ja miten voisit saada enemmän irti kumppaneistasi?

  4. mittä työkaluja tarvitaan kipeimmin?


Yksi asiakkaani sanoi minulle kerran ettei ymmärrä liiketoiminnasta läheskään riittävästi. Ja nyt hän vetää sitä.


*Fournaise Marketing Group survey in 2017 © Harward Business Review


Suhdetoimisto Kram Oy

2330856-9

Tallberginkatu 2 A, 6. krs
00180 Helsinki

 

Laskutustiedot
Saapumisohjeet

Tietosuojaseloste

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter

© 2020 Suhdetoimisto Kram Oy.